ا

ملخص المقياس :

     اختلفت المؤسسات التعليمية في المشرق الإسلامي  في العصر الوسيط ،وتطورت مع مرور الوقت حتى ظهرت مؤسسات جديدة تطلبتها تطور الحركة العلمية عند المسلمين ، إذ يعتبر الكتاب أول مؤسسة تعليمية ارتادها العرب منذ ظهور الإسلام وارتبطت هذه المؤسسة في البداية بتعليم القراءة والكتابة ثم تطورت مع انتشار الإسلام لتضطلع بمهمة تعليم الصبية القرآن والمبادئ الأولى للشريعة الإسلامية وبعض اللغة والحديث إلى  جانب القراءة والكتابة .
   وقد كان المسجد جنبا إلى جنب مع الكتاب، فبينما يعتبر الكتاب مؤسسة للتعليم الابتدائي الخاص بالصبية كان المسجد بمثابة جامعة يتوجه إليها الطالب في مرحلته الثانية من التعليم بعد الكتاب ، وكانت الدروس تلقى فيه على شكل حلقات يلتف فيها الطلب حول شيخ في تخصص معين: تفسير أو فقه أو حديث ...وكان الطالب يستطيع حضور أكثر من حلقة و تخصص في يوم واحد ، وكان يلازم الحلقات حتى يحصل على إجازة من شيخه للتدريس هو أيضا ،ونتيجة للتعصب المذهبي الذي كان سائدا في المشرق الإسلامي فقد كانت هناك مساجد أحادية المذهب وأخرى ثنائية المذهب ومع مرور الوقت خفت حدة الصراع المذهبي وظهرت مساجد تضم المذاهب الأربعة مجتمعة .
    ومع تطور العلوم ودخول علوم جديدة في الحضارة الإسلامية كعلم الجدل والمناظرة الذي تتنافى طبيعة تدريسها مع المسجد الذي كان مكان عبادة يستلزم الهدوء والسكينة ، أصبح من الضروري استحداث مؤسسات جديدة لتستوعب تلك العلوم فانتقل التعليم من المسجد إلى المدرسة وتعتبر المدارس النظامية التي أنشأها نظام الملك الطوسي وزير السلاجقة في القرن الخامس من أشهر المدارس في العصر الوسيط ،فنالت من الشهرة الواسعة ما جعلها قبلة لخيرة الأساتذة كالغزالي والجويني ، والتحق بها الطلبة من مختلف أنحاء العالم الإسلامي لما تقدمه من خدمات وامتيازات كالمأكل والمشرب وحتى الأجور للعاملين بها وهذه ميزة المدارس النظامية عن بقية المدارس التي أنشأت قبلها إذ تعتبر أو مؤسسة نظامية تابعة مباشرة للدولة وتقدم كل تلك الامتيازات فضلا عن شهرة أساتذتها ومعلميها .

وكانت الغاية من إنشاء المدارس النظامية في مناطق مختلفة هو تدعيم مشروع دولة السلاجقة في مواجهة المد الشيعي في المشرق الإسلامي .
    لم تقتصر المؤسسات التعليمية على الكتاب والمسجد والمدرسة بل تعتبر خزائن الكتب من المؤسسات التعليمية التي ساهمت بنصيب كبير في هذا المجال وذلك بتوفير الكتب في مختلف التخصصات إضافة إلى الأوراق والحبر لنسخ الكتب أو تأليفها ،وكانت هناك أنواع عديدة من المكتبات بين الخاص والعام والملحق بالمسجد أو المدرسة

 . وكانت الزوايا والأربطة هي الأخرى من بين المؤسسات التعليمية التي جمعت بين الدور التعليمي والاجتماعي ، فبعد أن كان الرباط مؤسسة عسكرية أصبح مع توقف الفتوحات  مؤسسة دينية تعليمية ألتحق بها الزهاد والمتصوفة ، كما أضحت هي والزوايا تقوم بأدوار اجتماعية كإطعام الطعام وإيواء عابري السبيل وحتى النساء المطلقات و الأرامل والمسنين .

 

Scale summary:

Educational institutions differed in the Islamic East in the medieval era, and developed with the passage of time until new institutions appeared that were required by the development of the scientific movement among Muslims. The book is considered the first educational institution attended by Arabs since the advent of Islam. With the mission of teaching boys the Qur’an, the first principles of Islamic law, some language and hadith, as well as reading and writing.

The mosque was side by side with the book, so while the book was considered an institution for primary education for boys, the mosque was like a university to which the student went in his second stage of education after the book, and the lessons were taught in it in the form of circles in which the request was wrapped around a sheikh in a particular specialty: interpretation or Jurisprudence or hadith ... The student could attend more than one seminar and specialize in one day, and he would attend the seminars until he obtained permission from his sheikh to teach himself, and as a result of the sectarian fanaticism that prevailed in the Islamic East, there were mosques of mono-sect and other two-sects With the passage of time, the intensity of the sectarian conflict subsided, and mosques comprising the four sects appeared together.

 

With the development of sciences and the entry of new sciences into Islamic civilization, such as the science of debate and debate, whose nature of teaching is incompatible with the mosque, which was a place of worship that required calm and tranquility, it became necessary to create new institutions to accommodate those sciences, so education moved from the mosque to the school. The Seljuks in the fifth century were one of the most famous schools in the Middle Ages, and it gained wide fame, which made it a destination for the best professors such as Al-Ghazali and Al-Juwayni. Students from all over the Islamic world joined it because of the services and privileges it provides, such as food and drink, and even wages for its employees. This is an advantage of regular schools over the rest of the schools that were established before it, as it is considered a regular institution directly affiliated with the state and offers all these privileges in addition to the fame of its professors and teachers.

The purpose of establishing regular schools in different regions was to support the project of the Seljuk state in the face of the Shiite tide in the Islamic East.

Educational institutions were not limited to the book, the mosque and the school, but the bookcases were considered among the educational institutions that contributed a large share in this field by providing books in various disciplines in addition to papers and ink for copying or authoring books, and there were many types of libraries between private and public and attached .to the mosque or school

The zawiya and the ribat were also among the educational institutions that combined the educational and social role. After rabat  was a military institution, it became with the cessation of the conquests a religious educational institution in which ascetics and Sufis joined, and they and the zawiya played social roles such as feeding food, accommodating passers-by, and even divorced women. Widows and the elderly.